Vision

switch to english

DEN RÄTTA HATTEN

Oftast följer jag tre olika vägar för att skapa en perfekt hatt.
Allt börjar med att studera kunden noggrant, inte bara ansiktet utan hela personen, deras stil och personlighet.

KUNDEN

En hatt/ huvudbonad är på många sätt den mest intima prydnaden eller snarare uttrycket av dig själv.
Självklart täcker hatten din frisyr och skyddar dig men förmodligen är den ett förtydligande av din personlighet och en sinnebild av den person, som du vill att andra skall uppfatta.
En hatt är så nära ögonen att, även den mest oansenliga huvudbonad, uppfattas som en fortsättning av ansiktet och ögonen – och därmed av din själ.

När en kund kommer in i min butik, bildar jag mig ganska snart en uppfattning av personen i fråga om stil och färger – och då är ansiktet och uttrycket det viktigaste.
Från naturens hand är vi inte skapade ”perfekta” och det är min erfarenhet att de flesta kunder – även om det inte är medvetet – väljer att bära en hatt, som jämnar ut bristen på symmetri.
Jag hjälper till att balansera linjer och proportioner, för att lyfta det som är karakteristiskt för ett ansikte på ett positivt sätt, med mitt förslag till hatt.

För kunder, som inte är vana att bära hatt, uppfattas den tvådimensionell. De tänker oftast på att enbart se hatten framifrån, i förhållande till ansiktet. Därför är jag tydlig med att kunden får se sig själv, från alla sidor, för att därigenom få en starkare upplevelse av vad en viss hatt kan göra för dem.
Min senaste kund, sökte efter något som kunde värma hans huvud, inför vintern i Stockholm.
Han hade aldrig ens funderat på att köpa hatt. Självklart var det därför ett extra nöje att hitta en hatt, bland mina modeller, som klädde honom och som kommer att hålla honom varm om huvudet.
Det var också roligt att han gillade mitt förslag om en mer informell hatt i en färg, som han verkligen klädde i.

TEATERN

När du är på en teaterscen och byter hatt, förvandlas du direkt till en annan person. Ingenting är mer utmärkande för dig och din personlighet än det du har ovan munnen. Inom teatern har man utnyttjat detta under alla tider – och jag har haft nöjet att kunna
bidra med hattar och huvudbonader till åtskilliga uppsättningar genom åren. De flesta av mina privata kunder föredrar en huvudbonad, som kompletterar dem, men samtidigt har jag märkt ett ökande intresse för vad man kan kalla ett mer dramatiskt uttryck. Ofta kan det börja med en önskan att hitta en ovanlig hatt för ett speciellt tillfälle, som Derby eller ett sommarbröllop. Efterhand blir kunderna mer vågade och även mina manliga kunder, kommer in och presenterar egna idéer. 

TRADITIONEN

En annan typ av kunder är museer eller historiska filmer och teater.
Jag har haft det stora nöjet att kopiera hattar från de senaste två århundradena. Hantverket har egentligen inte ändrats speciellt mycket, men det har urvalet av material. Det är detta som ibland är det mest inspirerande och den största utmaningen.
Personligen har jag en svaghet för modet mellan 1910-1930. Hantverket var på sin höjd och stilen var friare och mer överdådig. På 60- och 70-talen tog man avstånd till allt, som påminde om formalitet och tradition, och detta tog nästan död på både hantverket och lusten att bära hatt.

Min mamma hade alltid hatt, handskar och handväska, som matchade varandra. Jag kan inte påstå att jag längtar tillbaks till formaliteten, som var typisk för den tiden, men jag önskar att alla skulle kunna tillåta sig att ha ett personligt uttryck och våga stå för det. Det är också anledningen, till att jag har börjat utveckla min egen design av ytterplagg, men det är en senare historia!

designer & milliner